Tuesday 27 October 2015

Tak sebak ke ?

Image result for tangisan
"Maka tidakkah mereka menghayati Al-quran, ataukah hati mereka sudah terkunci?"(Surah Muhammad:24)

***
Eh ehhhh...dia online laaah.. 

*tulis mesej*

Mesej whatsapp send.

Tapi..

2 jam... 4 jam... 30 minit..

Tak read pun!
Dia online je!

Esok,lusa...dan hari seterusnya..

Tetap sama..

Tapi mesej orang lain okey jep dia baca.Hmm.

"Tak sudi ke baca mesej saya?"

***

Resah kan?
Pilu kan?
Terselit kecewa?

Jadi begitulah Allah rasa.

Kita selalu online(hidup),gadget kita hidup memproses(hati),Allah send mesej(Al-quran)..
Ya dapat send(kita nampak mesej sekerat saja)

TAPI kita tak baca! 
TAPI kita tak pandang!

Tak ke sedih gitu?

Bro,sis..

Tu baru berjam dan berhari atau mungkin bertahunlah dia tak balas.

Sekarang ni kau dah hidup berapa tahun?misalnya aku 19 tahun.

Kau bayang 19 tahun TAK BALAS MESEJ.

Kalau kau fed up kan?

Tapi ALLAH tak..Allah tunggu.

Come onlah, masa tunggu 'your beloved' 3 jam nak dating pun dah berasap bergaduh sampai putus,

Ini 19 tahun kau buat Allah tunggu? Tak ada perasaan ke?nampak tak kezaliman kita di situ?

Dah lah segala benda kau pinjam daripada DIA.Tak cukup pinjam,kau minta lagi lebih.Tak reti berterima kasih ke?

Tahu tak kenapa Allah tunggu?Tahu tak kenapa Allah sabar?

Sebab DIA tu Maha Sabar. cinta dekat hamba-hamba DIA.DIA kasihkan hamba-hambaNya yang banyak sangat fe'el ni.

👆 Bila cakap tentang baca,..perlukan kemahuan, penghayatan yang hidup dan fokus.
Kalau baca pun dah tak nak.Usahkan nak hayati,fokus ke laut..pergh,ayat pedas!

***

Duhai sahabat..
Saat aku baca ayat ni.Iya ayat ni pendek..
Tapi macam-macam yang aku fikir.

Tika baca ayat ni,tiba-tiba hati aku merasa Allah berkata,

😞"Duhai hambaKu,tak sudi ke baca mesejku?"

😞"Duhai hambaKu,balaslah mesejku dengan mata hatimu,telinga hatimu dan hatimu yang hidup"

😞"Duhai hambaKu,aku ni Allah,cinta agung.Cinta abadi dalam hatimu.Adakah kamu sudah lupakan aku?"

Korang...

Tak rasa sebak ke? 

Stop stop..

Jangan jawab dengan mulut.jawablah dengan hati.Bukan hati yang semata-mata namanya 'hati'.Tapi hati yang hidup.kalau hati mati?

Fikirlah sendiri.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment