Friday 1 March 2013

Tudung oh tudung





Assalamualaaikum sahabat-sahabat sekalian,

pernah dengar tak kata-kata sinis berbaur sindiran seperti "pakai tudung tapi buat dosa juga,tengok aku ,tidak pakai tudung tapi hati aku suci"

PAKAI TUDUNG TAPI BUAT DOSA ....
1.Pada pendapat ana ,adakah sekiranya kita memakai tudung itu akan mencegah kita dari melakukan dosa ?  sekiranya begitu , sudah tentu ramai muslimah yang sejati tetap akan memakai tudung walaupun ketika mandi di dalam tandas ataupun ketika bersendirian di dalam bilik ,kerana ia akan menghindari mereka dari melakukan dosa.

2. Baik atau buruknya seseorang itu bergantung kepada seketul organ yang sangat penting iaitu hati.“Sesungguhnya di dalam badan seseorang manusia itu, ada seketul darah. Jika ia baik, maka baiklah seluruh badannya, jika ia buruk, maka buruklah seluruh badannya, ketahuilah ia adalah hati.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)......Jadi tudung bukanlah penentu baik-jahat seseorang tetapi HATI




 TIDAK MEMAKAI TUDUNG TETAPI HATI SUCI ....
1.Selalu juga ana mendengar pernyataan ini ,jawapannya sangat ringkas dan mudah .Soalan cepu mas untuk sahabat-sahabat sekalian ,sekiranya seseorang itu melakukan dosa ,apa yang akan berlaku pada hatinya ?Tentu akan bertambah titik-titik hitam pada hatinya sehingga ia menjadi keras dan hitam .
Lalu,apakah yang dimaksudkan suci dengan hati yang sebegitu sedangkan Allah telah menyatakan bahawa mendedahkan aurat itu adalah dosa dan dosa itu menggelapkan hati

2.Mendedahkan aurat juga boleh mendatangkan perasaan riya' dan sombong kerana mampu kelihatan lebih cantik (jika dilihat pada pandangan nafsu)


-semoga dapat dijadikan panduan bersama,dan semoga kita terpelihara daripada melakukan dosa membuka aurat .amin ~

                                                                                                     ~stairwaytojannah~


No comments:

Post a Comment