Saturday 21 July 2012

Kreatifnya Imam Abu Hanifah


                  

 Imam Abu Hanifah dicabar oleh  golongan ateis berdebat tentang kewujudan Allah S.W.T.
Beliau sengaja datang lewat ke majlis perdebatan tersebut .Golongan ateis mengambil peluang ini untuk mencemuh Imam Abu Hanifah .

               Sewaktu Imam Abu Hanifah mencul ,beliau berkata '' Saya datang dari seberang sungai Dajlah .Tadi saya menunggu lama di pangkalan tetapi tiada kapal yang dapat saya tumpangi sehingga saya bercadang untuk pulang ke rumah .Tiba-tiba saya ternampak sepohon kayu di permukaan air sungai Dajlah .Kayu itu terbelah menjadi kepingan -kepingan papan yang tersusun rapi dan menjadi sebuah kapal yang cantik .Saya menaiki kapal tersebut dan sampai ke sini ".Golongan ateis marah apabila mendengar kata-kata Imam Abu Hanifah .

                 Mereka berkata :" Janganlah kamu mempermainkan kami ! Adakah logik kayu dan papan boleh tersusun sendiri sehingga menjadi kapal ?"

             Imam Abu Hanifah menjawab "inilah  jawapanku terhadap persoalan yang kamu ingin perdebatkan .Bagaimana kamu berkata dunia yang tersusun indah ini tidak ada pencinptanya ,adakah ini logik menurut pandanganmu ?".Golongon ateis terpegun mendengar kata-kata Abu Hanifah .Mereka menyedari kesesatan mereka selama ini .Akhirnya mereka memeluk islam di hadapan Imam Abu Hanifah .

No comments:

Post a Comment