Friday 11 May 2012

Jangan datangkan CEMBURU-NYA

               ~ eh,tengah buat apa tu ? ~
  • sedang mencari-cari baju baju untuk ber"dating" dengan si dia ?
  • sibuk memikirkan tentang perihal artis korea ?
  • sedang bergayut di "handset" dan "facebook" dengan si dia ?
      Assalamualaikum , kawan -kawan seperti yang ditulis pada tajuk entry kali ini saya ingin membincangkan tentang cemburu .Hmmmm , kepada sesiapa yang ada melakukan perkara-perkara  seperti diatas saya nasihatkan jangan lakukan ye !!!
 .
         Eh,tapi kenapa ? salah ke ?
    of courselah salah . Kawan-kawan telah mendatangkan cemburu -Nya .
     Masalahnya cemburu siapa ?
     cemburu Allah .
     Allah boleh cemburu ya ? tapi apa pula punca dan sebabnya ?
         
      eh mestilah boleh , malah tiada siapa yang dapat menandingi cemburu Allah berdasarkan hadis :
 Abu Hurairah radhiyallahu’anhu meriwayatkan, bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Sesungguhnya Allah merasa cemburu. Dan seorang mukmin pun merasa cemburu. Adapun kecemburuan Allah itu akan bangkit tatkala seorang mukmin melakukan sesuatu yang Allah haramkan atasnya.” (HR. Bukhari dan Muslim, lihat Syarh Muslim li an-Nawawi [9/28] cet. Dar Ibnu al-Haitsam Tahun 2003)

        Allah merasa cemburu apabila hamba-Nya melakukan dosa keatas-Nya ini kerana Allah sangat menyayangi kita dan tidak mahu kita ditimpa azab dan kecelakaan di dunia dan di akhirat .Adapun kasih sayang Allah kepada hamba-Nya melebihi kasih sayang sorang ibu kepada anaknya ,lihatlah betapa cintanya Allah kepada kita ,seharusnya kita membalas cinta Allah dengan mencintai-Nya bukan mendatangkan kecemburuan-Nya 
 

No comments:

Post a Comment