Tuesday 14 April 2015

Bagaimana Islamnya Ibn Mas'ud? Tell me how ~

Image result for cute sheep

          Assalamualaikum and hello guys!! Pernah dengar x nama sahabat agung ni Ibn Mas'ud??
For your information ,pada zaman nabi ada 3 Abdullah yang sangat famous (-^o^-)Hik..hik nak berkenalan tak dengan orang femes ??? x kan asyik duk berkenalan dengan pak cik k-pop (for gegirls) @ abang-abang pemain bola(for boboi)....sekali-sekala take note juga pasal sahabat ni ok ~??

         Hmm..3 Abdullah ni including Abdullah b.Abbas,Abdullah b.Umar and lastly Abdullah b.Mas'ud.But entry kali ni ana nak citer pasal Abdullah b.Mas'ud..For those who learn arabic mesti tahu kan the word "ibn" means anak lelaki.Jadi Ibn Mas'ud bermaksud anak lelaki Mas'ud which is Abdullah.

Jom kita mulakan cerita.....jeng...jeng....jeng...>u<

             Pada suatu hari Rasulullah S.A.W dan BFFnya (Bonded Friend Fillah),Abu Bakar berjalan di padang pasir dan mereka sangat kehausan .Di kejauhan mereka ternampak seorang kanak-kanak lelaki sedang mengembala kambing.Kanak-kanak itu sekitar usia 7-10 tahun  (biasanya umur camni diaorang dah start mengembala kambing,kita camne??!!-bang jatuh kerusi,terkena batang hidung sendiri =w=)

               Rasulullah S.A.W. pun datang kepada budak itu dan meminta susu kambing.Budak itu yang tidak mengenali Rasulullah (pada waktu itu Islam dituduh sebagai agama sesat dan Rasulullah masih belum dikenali lagi) mengatakan bahawa kambing itu bukan miliknya dan dia tidak boleh memberikan susu .Kanak-kanak tersebut melihat pada wajah Rasulullah ibarat terdapat sinar yang menyinari.Rasulullah menanyakan kepada budak itu sama ada wujud atau tidak kambing yang masih dara dalam peliharaannya.Budak itu mengiakan dan membawa kambing tersebut kepada Rasulullah.

                Rasulullah S.A.W. pun memegang kantung susu kambing yang masih dara tersebut sambil membaca "Bismillah".Tiba-tiba susu pun memancut dari kantung tersebut.Rasulullah menadah air susu tersebut dan kemudian meneguknya.Selepas itu baginda memberikan pula kepada Abu Bakar.Rasulullah kemudiannya memgang kantung susu tersebut dan berkata "berhentilah",maka susu tersebut berhenti memancut dan kambing itu kembali seperti sedia-kala.Ibn Mas'ud yang masih kanak-kanak terpana dan menanyakan apa yang dilakukan oleh Rasulullah.

                Rasulullah menjawab bahawa baginda hanya membaca "Bismillah".Selepas peristiwa itu Ibn Mas'ud pun masuk Islam dan menawarkan diri menjadi khadam Rasulullah .
TAMAT~pendek je citer kali ni ...kalau nak kenal lagi sahabat dengan lebih mendalam kenalah rajin ke majlis ilmu@membaca buku-buku o ^-^o


  • INTERESTING FACTS ABOUT IBN MAS'UD
1)Pembawa barang Rasulullah S.A.W. It was for these reasons that the Sahabah May Allah's blessings be upon him took to calling him Saheb-e-Siwak (bearer of the siwak), Saheb-e-Nalaen (bearer of the slippers), Saheb-e-Mutahara (bearer of the water) and also Saheb-e-Wisadah (bearer of the bedroll). [2] 

2)Bacaan Al-Qurannya paling mirip dengan bacaan Rasulullah .(Woww~..that's very great,Subhanallah :D)

No comments:

Post a Comment